A K T U A L N O Ś C I

PODSUMOWANIE AKCJI "WĘDRUJ RAZEM Z NAMI" W JAMNEJ

Wraz z końcem ciepłych dni kończy się tegoroczna akcja "Wędruj razem z nami", organizowana przez Centrum Kultury, Sportu i Promocji Gminy Pleśna we współpracy z kierownikiem wycieczek Janem Wójtowiczem. Przedsięwzięcie to stworzyło mieszkańcom gminy Pleśna oraz osobom "z zewnątrz" okazję do wspólnego wędrowania po atrakcyjnych zakątkach południa. Zrzeszało osoby w różnym wieku - każdy mógł skorzystać z okazji, by naprawdę niedrogo i zdrowo spędzić sobotę, otoczony urokliwymi krajobrazami i życzliwym towarzystwem. Łącznie odbyło się 6 wycieczek, z których ostatnia - podsumowująca - miała miejsce w minioną sobotę, 15 października.

Udaliśmy się w liczbie 24 ochotników do Bobowej. Tradycyjnie dojechaliśmy tam busem. Na stacji PKP w Bobowej wyznaczony został początek trasy - do Jamnej wędrowaliśmy za zielonym znakiem turystycznym, mijając kolejno Brzanę, Falkową i Bukowiec. Niestety prognozy na sobotę sprawdziły się. Było wietrzenie i - co gorsza - deszczowo. Momentami zjawiska te nasilały się, co skutecznie utrudniało wędrowanie. Jednak zaprawionych w boju (wędrujemy od maja) śmiałków taka plucha nie wystraszy - dzielnie znosiliśmy przeciwności. Na szczęście w malowniczym Bukowcu opuściła nas ta aura i powitały nas leśnie trakty z wyjątkowym rezerwatem "Diable Skały", przypominającym ten z Ciężkowic. Dumnie z góry spoglądała na nas skała "Diabeł" - pierwsza na szlaku.

Z Bukowca już około godziny do Jamnej, nim spostrzegliśmy się, dotarliśmy do Centrum Pamięci i Pojednania z kaplicą męczeństwa. Po krótkim wykładzie Jana Wójtowicza i Małgorzaty Hajdugi na temat miejsca, w którym przebywaliśmy, przeszliśmy wyżej pod kościół p.w. Matki Bożej Niezawodnej Nadziei. Udało się nam wejść do środka, oraz zwiedzić piwnice kościelne, w których sporządzona jest wystawa ku pamięci Ojca Św. Jana Pawła II. Nieopodal przystanęliśmy na chwilę przy pomniku upamiętniającym poległych partyzantów 16 Pułku AK Batalionu "Barbara".

Podsumowanie akcji odbyło się w Bacówce na Jamnej, cieplutkim od ognia z kominka miejscu, gdzie czekał na nas gorący żurek w chlebie, pieczone kiełbaski, drożdżówki oraz krzepiący grzaniec. Jan Wójtowicz wspólnie z Januszem Jarząbem, dyrektorem Centrum Kultury, dokonali podsumowania wycieczek oraz wręczyli nagrody rzeczowe oraz dyplomy najaktywniejszym, najmłodszym i najstarszym uczestnikom.

W wybraną sobotę, każdego miesiąca odbywała się jedna wycieczka pod naszym hasłem. W maju rozpoczęliśmy na rozgrzewkę od krótkiej trasy z Gromnika do Pleśnej. Kolejne wycieczki objęły: Beskid Sądecki (okolice Piwnicznej - Zdroju), Beskid Niski, Małe Pieniny, Bieszczady. Łączna liczba wędrowców wyniosła aż 205 osób. Najwięcej uczestników zgłosiło się na wycieczki w Małe Pieniny i Bieszczady (po 56 osób). Tylko dwie osoby nie opuściły żadnego rajdu - kierownik Wójtowicz oraz nagrodzony Czesław Marynowski. Trzech wędrowców uzbierało 5 naszywek: Zofia Baran, Joanna Krochmal, Halina Wójtowicz. Wyróżnione za niestrudzoną energię zostały dwie Panie: Krystyna Słowik oraz Danuta Kipiela. Dyplomy i nagrody dla najmłodszych powędrowały do dziewczynek: Igi Kusek oraz Karoliny Hajduga. W miłej, wesołej atmosferze przy piosnkach śpiewanych już raczej z pamięci spędziliśmy ten wieczór. Około 19.00 wyjechaliśmy w kierunku powrotnym. Zapamiętamy ten dzień. Na pewno czujemy satysfakcję z pokonania trasy w trudnych warunkach. Niejeden z nas zastanawia się już, co czaka nas w przyszłym sezonie. Bez wątpienia akcja zaowocowała zainteresowaniem - to był strzał w dziesiątkę oraz przykład, ile można zrobić za tak niewiele, kiedy rodzi się dobry pomysł.

Pragniemy podziękować przede wszystkim Janowi Wójtowiczowi za pomysł i organizację akcji oraz Januszowi Jarząbowi za organizację i opiekę nad przedsięwzięciem. Dziękujemy niewymienionemu jeszcze Panu Kajmowiczowi, za zapewniany transport - autobusami Pana Kajnowicza bezpiecznie dojeżdżaliśmy na miejsce i wracaliśmy do domów. Słowo podziękowania także dla Państwa Skórnóg za zapewnienie gastronomii w Jamnej.